SAJTÓ

41575769_2015fade273a60412f6c9480be0ad4d3_wm.jpg

2022. január 28.

Az abszurd sosem volt még ennyire reális. Megjelent Balassa Krisztián karmester első irodalmi műve, ami az egyik legélvezetesebb olvasmány, amivel mostanában találkoztunk. 
A VIII. kerületben járunk, minden utca, tér, szobor, épület ismerős, mégis valahogy nagyon idegennek hat. Az emberek régi barátaink, miközben most látjuk őket először. A jelenben sétálunk, de szembejön velünk a múlt, aki kézen fogva romantikázik a disztópiával. Nem is romantikázik, inkább abszurdikázik, és bár ilyen szó nincs, ez most a legvalóságosabb kreált kifejezés, amivel le lehet írni, hogy miként játszik velünk a Marionett Fenomenál című új magyar mű.

FELFŰZÖTT ABSZURDOK | BALASSA KRISZTIÁN: MARIONETT FENOMENÁL

balassakr_marionett-fenomenal-bor240_edited.jpg

2022. január 12.

„Őrült beszéd, de van benne rendszer” – jutott eszembe a Hamletet figyelő Polonius, amikor Balassa Krisztián művét olvastam. Az őrületre azért hajaz könyve, mert a novellafüzér tartalma, stílusa, szereplői, szerkezete egyaránt példa az abszurditásra. A novellákat több közös szereplő fűzi össze. A rejtélyesen eltűnt szereplők ugyancsak titokzatos módon ismét feltűnnek egy későbbi novellában, a halottak feltámadnak. A rendszer ott rejtőzik a kötetben, s ha az olvasó mélyen elgondolkodik a történéseken, azt látja, hogy a szerző egy szilánkokból összerakott, sok fénytörésű, ferde tükröt tart az egyes emberek és a társadalom gondolkodásmódja, viselkedése, cselekedetei elé.

"MINDENKINEK VAN VALAMI FÜGGŐSÉGE" - BESZÉLGETÉS BALASSA KRISZTIÁNNAL

260389924_346155677356767_2117758984203765245_n.jpg

2021. november 24.

"A könyv abból az axiómából indít, hogy mindenkinek van valami függôsége, aminek nem tud ellenállni, így ezek a vá- gyak (vagyis Fenomenálok) elérik, hogy a függôségeinken keresztül átvegyék felet- tünk az irányítást, és ez sok esetben a végzetünket jelenti. Több százezer alkoholista él az országban, a dohányzásról milliók kép- telenek leszokni, egészségtelen életet élünk, mégis ezt reklámozzuk úton-útfélen, kifelé boldognak tettetjük magunkat, mi- közben jobban gúzsba vagyunk kötve a sa- ját szorongásaink és félelmeink által, mint azt képesek lennénk bevallani magunknak.

Illényi Mária riportja

MARIONETT FENOMENÁL – MEGJELENT BALASSA KRISZTIÁN KARMESTER ELSŐ NOVELLÁSKÖTETE

2021. NOVEMBER 10.

252019552_333405231965145_6986088142767683842_n.jpg

2021. november 10.

"Cserna-Szabó András így ajánlja a könyvet:
Az irodalmi vezetéknevet viselő szerző első kötetében eddig ismeretlen vidékre vezeti olvasóját. Novellafüzérében a múlt és a jelen nyolcadik kerülete jelenik meg, de ez a nyolcadik kerület nem az a „nyócker”, amit jól ismerünk az életből és az irodalomból. Ez a Józsefváros olyan, mintha maga Ernst Theodor Amadeus Hoffmann szállt volna le a 4-6-os villamosról, és ő beszélné el, milyen titkokat rejteget a Zsolozsma tér és környéke. 
Balassa Krisztián (aki eredetileg szintén karmester, mint E. T. A.) könnyed, humoros és érzelmes, szinte offenbachi hangon mesél rabságról és szabadságról, a szinte elvághatatlan szálakról, melyek az embert, ezt a létfelejtő marionettbábut szenvedélyeihez és vágyaihoz, vagyis hatalmas fenomenáljaihoz láncolják. Üdítően izgalmas, ahogy rögvalóságból és transzcendenciából habarcsot készít, ezzel ragasztja össze saját városának tégláit."

 
img_20190813_180747.jpg

2019. augusztus 14.

Balassa Krisztián 2008 és 2016 között volt a Budapesti Operettszínház karmestere, tucatnyi nagysikerű musical, operett és opera fűződik a nevéhez, amelyben zenei vezetőként is közreműködött (a teljesség igénye nélkül: Elfújta a szél, Virágot Algernonnak, Fame – Hírnév, Egy anya története). 2016 óta Németországban dolgozik, azonban, ha lehetősége nyílik rá, szívesen hazatér egy-egy produkció erejéig (A vámpírok bálja, Sakk). Idén nyáron a Titanicmusical zenei vezetőjeként és karmestereként köszönthette őt a szegedi közönség. A premier előtt a Maury Yeston által szerzett zenéről, a darab mondanivalójáról, valamint arról beszélgettünk, hogy működik-e a Titanic musicalként.

A MEGISMÉTELHETETLENSÉG VARÁZSA

IMG_2770.JPG

2019. február 21.

Szerinted milyen egy jó karmester? És egy jó karmester milyen pluszt tud hozzá- tenni az előadáshoz? Egy jó karmester szerintem elsősorban jó zenész. Van elképzelése arról, mit akar csinálni. Az nagyon zavar, ha teljes ürességet hal-
lok, vagy szolgai másolást és az illető úgy zenél robotpilóta üzemmódban, hogy azt érzem, minél hamarabb túl akar lenni rajta. Ez elég gyakori a mi szakmánkban.
Azt hiszem, egy jó karmester úgy működik, mint egy különleges szűrő vagy filter. Vagy mint a varázsszemüveg
a Hoffmann meséi című operában. Egy olyan értelmezést vagy plusz nézőpontot ad a zenének, ami egyébként is ott van,
de addig nem vettük észre. 

ÉGŐ CSIPKEBOKOR
MAGYAR NARANCS - LÁSZLÓ FERENC

unnamed-2.jpg

2015.12.12.

A 2005-ben, tehát még a Liszt-bicentenáriumra készült Excelsior! előtt komponált Egy anya története más szempontból is példamutató módon jutott el most az asztalfiókból a közönség elé. Merthogy a produkciót Zsótér Sándor rendezte, Ambrus Mária bravúros díszlete teljes színpadot és egész estét betöltőnek bizonyult, s korántsem utolsósorban: a fiatal operettszínházi karmester, Balassa Krisztián személyében nagyszerű zenei vezető szavatolta a kortárs művel való első találkozás színvonalát.

FÉRFIAK CÉLKERESZTBEN
OPERAPORTAL.HU - CSÁK BALÁZS

narcisz_3.jpg

2014. június 19.

Két egyfelvonásos magyar operát láthattunk június 19-én a Miskolci Nagyszínházban. Dubrovay László Váltságdíj és Vidovszky László Nárcisz és Echo című darabjait "Férfiak célkeresztben" összefoglaló címmel reklámozták, amely közös mottó ugyan kissé erőltetett - nagyon különböző jellegű művekről van szó -, de tény, hogy mindkettőben van „férfi áldozat”. 


Az előadást a Budapesti Operettszínház vendégjátékában élvezhettük, amelynek társulata a két operát nem most játszotta először. Az Operettszínház Raktárszínházában ugyanis április óta mennek a darabok, melyeknek rendezője Somogyi Szilárd.