top of page

SAJTÓ

book cover for Marionett Fenomenál

2022. január 28.

Az abszurd sosem volt még ennyire reális. Megjelent Balassa Krisztián karmester első irodalmi műve, ami az egyik legélvezetesebb olvasmány, amivel mostanában találkoztunk. 
A VIII. kerületben járunk, minden utca, tér, szobor, épület ismerős, mégis valahogy nagyon idegennek hat. Az emberek régi barátaink, miközben most látjuk őket először. A jelenben sétálunk, de szembejön velünk a múlt, aki kézen fogva romantikázik a disztópiával. Nem is romantikázik, inkább abszurdikázik, és bár ilyen szó nincs, ez most a legvalóságosabb kreált kifejezés, amivel le lehet írni, hogy miként játszik velünk a Marionett Fenomenál című új magyar mű.

FELFŰZÖTT ABSZURDOK | BALASSA KRISZTIÁN: MARIONETT FENOMENÁL

Book cover for Marionett Fenomenál

2022. január 12.

„Őrült beszéd, de van benne rendszer” – jutott eszembe a Hamletet figyelő Polonius, amikor Balassa Krisztián művét olvastam. Az őrületre azért hajaz könyve, mert a novellafüzér tartalma, stílusa, szereplői, szerkezete egyaránt példa az abszurditásra. A novellákat több közös szereplő fűzi össze. A rejtélyesen eltűnt szereplők ugyancsak titokzatos módon ismét feltűnnek egy későbbi novellában, a halottak feltámadnak. A rendszer ott rejtőzik a kötetben, s ha az olvasó mélyen elgondolkodik a történéseken, azt látja, hogy a szerző egy szilánkokból összerakott, sok fénytörésű, ferde tükröt tart az egyes emberek és a társadalom gondolkodásmódja, viselkedése, cselekedetei elé.

"MINDENKINEK VAN VALAMI FÜGGŐSÉGE" - BESZÉLGETÉS BALASSA KRISZTIÁNNAL

newspaper headline Krisztián Balassa

2021. november 24.

"A könyv abból az axiómából indít, hogy mindenkinek van valami függôsége, aminek nem tud ellenállni, így ezek a vá- gyak (vagyis Fenomenálok) elérik, hogy a függôségeinken keresztül átvegyék felet- tünk az irányítást, és ez sok esetben a végzetünket jelenti. Több százezer alkoholista él az országban, a dohányzásról milliók kép- telenek leszokni, egészségtelen életet élünk, mégis ezt reklámozzuk úton-útfélen, kifelé boldognak tettetjük magunkat, mi- közben jobban gúzsba vagyunk kötve a sa- ját szorongásaink és félelmeink által, mint azt képesek lennénk bevallani magunknak.

Illényi Mária riportja

MARIONETT FENOMENÁL – MEGJELENT BALASSA KRISZTIÁN KARMESTER ELSŐ NOVELLÁSKÖTETE

2021. NOVEMBER 10.

Krisztián Balassa conductor

2021. november 10.

"Cserna-Szabó András így ajánlja a könyvet:
Az irodalmi vezetéknevet viselő szerző első kötetében eddig ismeretlen vidékre vezeti olvasóját. Novellafüzérében a múlt és a jelen nyolcadik kerülete jelenik meg, de ez a nyolcadik kerület nem az a „nyócker”, amit jól ismerünk az életből és az irodalomból. Ez a Józsefváros olyan, mintha maga Ernst Theodor Amadeus Hoffmann szállt volna le a 4-6-os villamosról, és ő beszélné el, milyen titkokat rejteget a Zsolozsma tér és környéke. 
Balassa Krisztián (aki eredetileg szintén karmester, mint E. T. A.) könnyed, humoros és érzelmes, szinte offenbachi hangon mesél rabságról és szabadságról, a szinte elvághatatlan szálakról, melyek az embert, ezt a létfelejtő marionettbábut szenvedélyeihez és vágyaihoz, vagyis hatalmas fenomenáljaihoz láncolják. Üdítően izgalmas, ahogy rögvalóságból és transzcendenciából habarcsot készít, ezzel ragasztja össze saját városának tégláit."

Krisztián Balassa conductor

2019. augusztus 14.

Balassa Krisztián 2008 és 2016 között volt a Budapesti Operettszínház karmestere, tucatnyi nagysikerű musical, operett és opera fűződik a nevéhez, amelyben zenei vezetőként is közreműködött (a teljesség igénye nélkül: Elfújta a szél, Virágot Algernonnak, Fame – Hírnév, Egy anya története). 2016 óta Németországban dolgozik, azonban, ha lehetősége nyílik rá, szívesen hazatér egy-egy produkció erejéig (A vámpírok bálja, Sakk). Idén nyáron a Titanicmusical zenei vezetőjeként és karmestereként köszönthette őt a szegedi közönség. A premier előtt a Maury Yeston által szerzett zenéről, a darab mondanivalójáról, valamint arról beszélgettünk, hogy működik-e a Titanic musicalként.

A MEGISMÉTELHETETLENSÉG VARÁZSA

Krisztián Balassa conductor

2019. február 21.

Szerinted milyen egy jó karmester? És egy jó karmester milyen pluszt tud hozzá- tenni az előadáshoz? Egy jó karmester szerintem elsősorban jó zenész. Van elképzelése arról, mit akar csinálni. Az nagyon zavar, ha teljes ürességet hal-
lok, vagy szolgai másolást és az illető úgy zenél robotpilóta üzemmódban, hogy azt érzem, minél hamarabb túl akar lenni rajta. Ez elég gyakori a mi szakmánkban.
Azt hiszem, egy jó karmester úgy működik, mint egy különleges szűrő vagy filter. Vagy mint a varázsszemüveg
a Hoffmann meséi című operában. Egy olyan értelmezést vagy plusz nézőpontot ad a zenének, ami egyébként is ott van,
de addig nem vettük észre. 

ÉGŐ CSIPKEBOKOR
MAGYAR NARANCS - LÁSZLÓ FERENC

opera in National Theater Miskolc (Story of a mother)

2015.12.12.

A 2005-ben, tehát még a Liszt-bicentenáriumra készült Excelsior! előtt komponált Egy anya története más szempontból is példamutató módon jutott el most az asztalfiókból a közönség elé. Merthogy a produkciót Zsótér Sándor rendezte, Ambrus Mária bravúros díszlete teljes színpadot és egész estét betöltőnek bizonyult, s korántsem utolsósorban: a fiatal operettszínházi karmester, Balassa Krisztián személyében nagyszerű zenei vezető szavatolta a kortárs művel való első találkozás színvonalát.

FÉRFIAK CÉLKERESZTBEN
OPERAPORTAL.HU - CSÁK BALÁZS

Narciss and Echo opera at Miskolc Opera Festival

2014. június 19.

Két egyfelvonásos magyar operát láthattunk június 19-én a Miskolci Nagyszínházban. Dubrovay László Váltságdíj és Vidovszky László Nárcisz és Echo című darabjait "Férfiak célkeresztben" összefoglaló címmel reklámozták, amely közös mottó ugyan kissé erőltetett - nagyon különböző jellegű művekről van szó -, de tény, hogy mindkettőben van „férfi áldozat”. 


Az előadást a Budapesti Operettszínház vendégjátékában élvezhettük, amelynek társulata a két operát nem most játszotta először. Az Operettszínház Raktárszínházában ugyanis április óta mennek a darabok, melyeknek rendezője Somogyi Szilárd.

bottom of page